Tuesday, March 22, 2005

recensie hotel rwanda

Feitjes over Rwanda
Hoofdstad: Kigali

Bevolking: 7,4 miljoen
Religie: christen 83%, adventist 11%
Omvang: 26.338 km2
Voertaal: Kinyarwanda, Frans, Engels

Info genocide
Genocide betekend stelselmatige uitroeiing van een ras of een volk => volkerenmoord.
In Rwanda leven de Hutu’s (84%) en de Tutsi’s (15%)
Er zijn altijd onenigheden geweest tussen de Hutu's en de Tutsi's.
Vanaf het Belgische mandaat (1916), zijn de spanningen tussen beide groeperingen langzaam naar zeker opgelopen. De Belgen beschouwden de Tutsi's als beter en gaf ieder een eigen identiteitsbewijs. Tutsi's hadden beter onderwijs en betere banen dan de Hutu's.
De spanningen kwamen pas tot ontploffing toen het vliegtuig met daarin de Rwandese president Juvenal Habarimana, een Hutu, op 6 april 1994 boven het vliegveld van de hoofdstad Kigali werd neergeschoten.
Daarna begon een door de Hutu-autoriteiten strak georganiseerde massaslachting onder de Tutsi’s.
Ongeveer 80.000 doden, voornamelijk Tutsi’s die door Hutu’s werden vermoord.
De genocide duurde ongeveer honderd dagen.
Op 7 april 2004 vond de 10-jarige herdenking van de genocide plaats.
De VN schat dat ertussen de 250.000 en 500.000 verkrachtingen hebben plaatsgevonden.
Ruim 80.000 mensen zitten nog steeds vast op verdenking van betrokkenheid bij de genocide.
De bevolking nu is de oorlog nog steeds niet te boven.

Film: Hotel Rwanda
Regisseur: Terry George en Paul Rusesabagina
Cast: Don Cheadle, Nick Nolte, Sophie Okonedo en Joaquin Phoenix
Figuranten: honderden overlevenden van de genocide

De film Hotel Rwanda verteld het waargebeurde verhaal van hotelmanager Paul Rusesabagina tijdens de Rwandese genocide van 1994. Terwijl de Tutsi’s massaal worden vermoord, biedt de Hutu Rusesabagina in zijn hotel onderdak aan honderden Tutsi-vluchtelingen.
Meestal hou ik niet van oorlogsfilms. Afgehakte ledematen en massamoorden laat ik liever aan me voorbijgaan. Toch ben ik naar de film Hotel Rwanda geweest. Van tevoren had ik wat recensies en achtergrondinformatie gelezen, wat op zich goed is maar niet noodzakelijk want de film legt alles helder en duidelijk uit. Iets wat je vaak op tv tegenkomt, waarna je denkt "Wat erg" en dan weer verder eet, is nu in beeld gebracht op zo’n manier dat het je niet koud laat.
De film is waarheidsgetrouw en niet extra gedramatiseerd, maar juist het weglaten van afgehakte ledematen en het weergeven zoals het in werkelijkheid is maakt dat deze film een ongelooflijke impact maakt. Dit is bovendien iets wat nog steeds realiteit is in een aantal landen. Daarom vind ik dat dit niet iets is wat we zomaar aan ons voorbij kunnen laten gaan. Dat wij toevallig geboren zijn in het rijke en machtige deel van de wereld mag ons niet immuun maken voor de werkelijkheid in minder toebedeelde werelddelen.
Ik vind deze film een absolute aanrader. Het is geen feelgood movie, hij deed mij zelfs regelmatig schamen voor mijn blank zijn. Toch zitten er ook vele hoopvolle momenten in die een glimlach op je gezicht geven.
Dit is een goede verfilming van een geschiedenis waar we maar weinig van horen. Ik zou bijna zeggen "verplichte kost dus"!

No comments: