Tuesday, March 22, 2005

column vluchten

naast dat ik schrijf op mijn blog schrijf ik ook voor SoulSista (zie de links en dan Dear Diary) en voor het jongerenblad de Jij van tear Fund. voortaan zijn mijn schrijfsels ook mijn site te lezen. enjoy!!

Wekelijks kom ik met vier meiden bij elkaar om bijbelstudie te houden. Afgelopen keer vertelde een van hen over een neefje dat is weggelopen van huis. Weggevlucht uit zijn vertrouwde omgeving. Hij had problemen thuis en zag geen andere mogelijkheid dan weggaan.
Zelf ben ik ook een keer weggelopen van huis. Ik had ruzie en in een kwade bui riep ik dat ik weg zou gaan en nooit meer terug zou komen. Ik rende naar de voordeur, naar buiten. Na tien minuten rennen kon ik niet meer. Huilend zakte ik neer langs de weg. Waar moest ik heen? Wat moest ik doen? Het was koud en begon al donker te worden. Ik was wel kwaad maar miste mijn huis en familie. Binnen een half uur zat ik weer op de bank.
Wat moet het verschrikkelijk zijn om weg te lopen van huis en nooit meer terug te kunnen. Weglopen met of zonder je ouders, weglopen met bijna geen spullen, weglopen tot je er bij neervalt… Om misschien wel nooit meer terug te komen in je eigen huis, je eigen omgeving, je eigen land.
Kennissen van mijn ouders hebben pleegkinderen in huis. Een van de meiden vertelde laatst dat ze eigenlijk twee jaar ouder is dan ze altijd heeft gezegd. Maar als dat bij de vreemdelingenpolitie terechtkomt wordt ze uitgezet omdat ze voor de wet volwassen is. Maar terug naar haar geboorteland kan ze niet, omdat ze daar niet meer bestaat. Nu gaan ze proberen haar te adopteren. Wat zal betekenen dat ze voor de rest van haar leven twee jaar jonger zal zijn dan ze in werkelijkheid is.
Op het nieuws zie je beelden van mensen die eindeloos moeten lopen, zonder eten en drinken, om misschien wel nooit meer terug te keren naar huis. En dat neefje, wanneer zal hij weer terug naar huis durven te gaan? En zal het lukken om dat meisje te adopteren? Waarom je ook weg moet lopen, of het thuis niet lekker gaat of dat er oorlog uitbreekt in je land, weg gaan van je eigen huis is verschrikkelijk.

1 comment:

Emanuel said...

- Slik -
You know why..
Tof dat je je colums nu ook hier plaatst. Die voor dear diary is ook super!
En nu is het..... Ik kom er al aan!